حمايت ويژه از موسيقي لري
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
حمايت ويژه از موسيقي لري
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 70
نویسنده : مولوی
معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به ويژگيهاي موسيقي لرستان، اين موسيقي را از درخشان ترين نواحي موسيقي كشور دانست و از حمايت ويژه از موسيقي لري خبر داد.

حميد شاه آبادي در اين رابطه در گفتگو با مهر در خرم آباد در سخناني اظهار كرد: يكي از هشت ناحيه موسيقي كشور و درخشان ترين ناحيه موسيقي نواحي ايران موسيقي لرستان است.

وي با تاكيد بر حمايت‌هاي وزارت ارشاد از موسيقي نواحي ايران، عنوان كرد: برنامه‌اي كه در اين زمينه داريم اين است كه اگر در سالجاري يا سال آينده آلبومي در اين زمينه ساخته شود آمادگي داريم با خريد آن حداقل حمايت خود را از موسيقي لرستان به عمل آوريم.

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به ديگر حمايت‌هاي اين معاونت از موسيقي لرستان، عنوان كرد: در راستاي ترويج موسيقي محلي لرستان در كشور در نوروز آينده 100 هزار نسخه از يكي از آلبوم‌هاي موسيقي محلي استان را خريداري خواهيم كرد.

شاه آبادي ادامه داد: اين 100 هزار نسخه نيز در راستاي آشنايي مسافران نوروزي با موسيقي لرستان به صورت رايگان در ميان مسافران توزيع خواهد شد.

وي همچنين از حمايت معاونت هنري وزارت ارشاد از اجراي موسيقي لرستان در تهران خبر داد و بيان كرد: در راستاي حمايت از موسيقي محلي لرستان اين معاونت در همه زمينه‌ها آماده همكاري است.

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در مورد حمايت اين معاونت براي اجراي كنسرت‌هاي موسيقي در لرستان نيز بيان كرد: براي خوانندگان و نوازندگان سنتي و مقامي لرستان كه مورد تاييد باشند حمايت تبليغاتي و اجاره سالن گام اولي است كه در اين راستا خواهيم داشت.

شاه آبادي همچنين در مورد حضور چهره‌هاي ملي حوزه موسيقي در لرستان نيز ادامه داد: يك طرف اين كار ما هستيم كه آمادگي از سوي ما براي اين امر وجود دارد و طرح‌هايي در اين زمينه داريم.

وي با اشاره به اين‌كه در خواست استانها در اين زمينه زياد است و چهرههاي موسيقي نيز در اين زمينه با محدوديت مواجه هستند، تصريح كرد: اگر بخواهيم موسيقي مقامي جايگزين موسيقي‌هاي امروزي شود چاره‌اي جز حمايت از آنها نداريم.

بر اساس كاوشهاي باستان شناسي در مناطق لرنشين، تصويري از رقص و پايكوبي بر قطعه‌اي سفالي به دست آمده كه قدمت موسيقي در اين منطقه را به هزاره چهارم پيش از ميلاد مسيح رقم مي‌زند.

همچنين از آثار و شواهد به دست آمده در اين مناطق تصاويري از آلات موسيقي دوران مانند شيپور و تنبور بر روي ظروف نقره وجود دارد كه حاكي از رواج موسيقي نزد اين قوم در عهد ساساني است. امروزه نيز برخي از نغمه‌هاي باستاني در قالب مقامهاي موسيقي قومي باقيمانده ‌است.

موسيقي آوازي يا كلامي از كهنترين موسيقيهاي لرستان است. اين نوع موسيقي بيشتر در مراسم عروسي، سوگواري و فعاليتهاي روزمره زندگي عشاير و روستائيان و توسط زنان و برخي موارد نيز توسط مردان اجرا مي‌شود.

آوازهاي شادمانه مربوط به عروسي، ترانه‌هايي هستند كه عملا بدون همراهي ساز و با هم آوايي زنان در مراسم عروسي اجرا مي‌شود و شامل سيت بيارم، بينا بينا، بزران بزران و... است.

همچنين در مراسم سوگواري عزيزي از دست رفته، زنان عزاداري كه در سوگ نشسته اند در وصف او آوازهايي توام با المان خاص بومي مي‌خوانند كه هر بيننده و شنونده‌اي را متاثر مي‌سازد كه اين آوازها را در گويش مور گويند.

همچنين در موسيقي لرستان به آواهاي حماسي نيز پرداخته شده است.از انواع آواهاي حماسي مي‌توان به شيرين و خسرو كه برخي آن را نظامي خواني خوانده اند اشاره كرد و از بهترين افرادي كه در اجراي آواز شيرين و خسرو تبحر بسيار داشته اند مرحوم استاد عليرضا حسن خاني بوده است.

موسيقي كار نيز يكي از بخشهاي موسيقي آوازي لرستان است. در گذشته‌هاي نه چندان دور زنان و مردان روستايي و عشاير به هنگام كار روزانه مانند برزگري، كشاورزي، شير دوشي، مشكه زني، برنج كوبي و... براي كاهش خستگي ناشي از كار و بيان آمال و آرزوهاي خود آوازهايي مي‌خواندند.

ريتم اين آوازها به طور معمول متاثر از صداي كار آنها و مضامين شعرها نيز متاثر از ابزار، وسايل ارزشهاي محيط زندگي و عشق به يار، سرزمين، گياهان، درختان و هرچه را كه به آن دلبسته اند مي‌باشد. چنين آوازهايي هنوز مي‌توان در نقاط دور از هياهوي شهر و شهر نشيني شنيد.

آواهاي مربوط به «لالايي» كه در گويش محلي به آن «لاوه لاوه» مي‌گويند نيز بخشي از موسيقي آوازي لرستان را به خود اختصاص داده است.

موسيقي سازي لرستان نيز آنچنان كه از نامش پيداست با استفاده از سازهاي بومي و توسط نوازندگان محلي اجرا مي‌شود. مقامهاي اين نوع موسيقي شامل مقامهاي شادي، مقامهاي سوگواري، مقامهاي مذهبي، مقامهاي حماسي، مقامهاي دلتنگي و عاشقانه است. سرنا، دهل، كمانچه (تال)، تنبك (تمك)، دوزله و بلور از جمله سازهاي لري هستند.

موسيقي سوگواري نيز بخشي از موسيقي سازي لرستان است. نوع ساز مورد استفاده در موسيقي سوگواري لرستان دهل و سرنا است. موسيقي سوگواري بيشتر جنبه آييني دارد و در مراسم عزاداري از روزگار كهن تاكنون اجرا مي‌شود.

پاكتلي، چمري يا چمرانه، سحري، شيوني، ياري و... از جمله مقامهاي موسيقي سوگواري لرستان است.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: